آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی‌شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
سرخط خبرها

کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی | عطش زعفران داغ به دل کشاورزان گذاشت

  • کد خبر: ۱۹۲۹۰۰
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی | عطش زعفران داغ به دل کشاورزان گذاشت
خشکسالی و سرمای استخوان‌سوز زمستان گذشته، داغ دل کشاورزان را روز به روز افزایش می‌دهد تا جایی که کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران به عنوان پردرآمدترین محصول کشاورزان خراسان رضوی را رقم زده است.

به گزارش شهرآرانیوز، نیمه مهر تا حدود نیمه آذر ماه هر سال فصل برداشت زعفران در خراسان رضوی است؛ محصولی که به عنوان طلای سرخ شناخته شده و علاوه بر داخل کشور، طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد.

برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی ها، این خطه از کشور را دچار خشکسالی گسترده‌ای کرده است تا جایی که غلامحسین ساربان، معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی، این استان را با میزان بارندگی ۱۱۹ میلیمتری در سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ رتبه اول خشکسالی در سطح کشور می‌داند.

علاوه بر خشکسالی، سرمای استخوان‌سوز منفی ۲۸ درجه دی ماه سال گذشته تولید زعفران را در سیری نزولی قرار داد. ساربان در این رابطه می‌گوید: در سال‌های عادی میزان تولید زعفران حدود ۳۲۵تن است. در سال جاری پیش‌بینی تولید ۲۰۰تن زعفران را داریم که حدود ۳هزار میلیارد تومان درآمد استان است که این عدد ۱۰درصد ارزش ناخالص تولیدات بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد.

کاهش ۵۰ درصدی زعفران در دومین قطب تولید این محصول در استان

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه با بیان سه علت برای کاهش محصول زعفران در دومین قطب تولید این محصول در سطح خراسان رضوی به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: پیش بینی می‌شود ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش تولید زعفران داشته باشیم.

حسین محمدی اظهار کرد: در حال حاضر ۹هزار و ۲۵۰هکتار از مزارع شهرستان زیر کشت زعفران است که میانگین عملکرد آن ۴ کیلوگرم در هکتار بوده که در مجموع انتظار برداشت ۳۷ تن زعفران در شهرستان تربت حیدریه وجود دارد.

وی قیمت گل زعفران را متناسب با شرایط زمانی مختلف دارای نوسان عنوان و بیان کرد: قیمت گل زعفران در ابتدای فصل برداشت یک میلیون تومان در هر کیلوگرم بود که با نزدیک شدن به اوج برداشت این محصول با کاهش ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شد.

۳ متهم کاهش تولید زعفران

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه سه دلیل را عامل اصلی کاهش گیاه زعفران در سطح شهرستان برشمرد و افزود: نخستین و مهم‌ترین عامل در کاهش تولید زعفران، تنش سرمایی بسیار شدید دی ماه سال گذشته تا دمای منفی ۲۵ درجه بود که منجر به کاهش سطح سبز گیاه و غذاسازی در گیاه در مناطق جلگه رخ، کدکن و ... شد.

وی دومین عامل کاهش تولید زعفران را وجود تنش آبی در شهرستان دانست و ادامه داد: در اغلب مزارع زعفران با کاهش شدید بارش باران در سال آبی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ مواجه هستیم به طوری که از ۲۴۸ میلی متر بارندگی در شهرستان تربت حیدریه در سال آبی گذشته با کاهش ۵۸ درصدی به ۱۰۲ میلیمتر در سال آبی جاری رسیدیم.

محمدی خاطرنشان کرد: سومین عامل کاهش تولید زعفران در استان نیز تنش گرمایی است که در مرداد ماه امسال شاهد آن بودیم که سبب کاهش تولید پیاز زعفران و در نتیجه تولید گل زعفران شد.

وی به کشاورزان توصیه کرد متناسب با آب در اختیار، مزارع خود را به زیر کشت محصول زعفران ببرند تا در شرایط کم آبی شهرستان به علت عدم آبیاری مزارع، محصول خود را از دست ندهند.

کاهش کمی و کیفی محصول زعفران

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحران کم آبی و کاهش میزان کشاورزی در سطح این شهرستان اشاره و اظهار کرد: آبیاری مزارع کشاورزی در تربت حیدریه از آب قنوات و چاه‌های کشاورزی انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه زعفران یکی از محصولات مهم و درآمدزا برای کشاورزان تربت حیدریه است، گفت: تنش آبی موجود در شهرستان باعث شده تا ظرفیت آب‌دهی منابع آبی کفاف مزارع زعفران را ندهد. آب‌دهی زعفران باید ۵ نوبت در طول سال انجام شود، اما کمبود منابع آبی منجر به کاهش این محصول از لحاظ کمی و کیفی شود.

مشکلات آب‌رسانی که تمامی ندارند

وی در پاسخ به این سؤال که تنش آبی موجود در کشور سبب شده تا در بسیاری از شهر‌ها شاهد آبیاری محصولات کشاورزی با پسآب فاضلاب و تصفیه خانه‌ها باشیم، آیا در تربت حیدریه هم چنین اتفاقی رخ می‌دهد یا خیر، گفت: در تربت حیدریه آبیاری با پسآب فاضلاب نداریم.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه در بیان علت این موضوع تأکید کرد: آب و فاضلاب شهرستان تربت حیدریه مدعی است که پسآب تصفیه‌خانه‌های این شهرستان مناسب استفاده در بخش کشاورزی است، اما این آب مورد تأیید بهداشت و محیط زیست شهرستان نیست.

وی افزود: شبکه بهداشت و محیط زیست شهرستان خواستار نمونه گیری آنلاین از پسآب تصفیه‌خانه‌های تربت حیدریه هستند، اما آب و فاضلاب شهرستان به علت در اختیار نداشتن امکانات و دستگاه‌های سیستم آنلاین، نمی‌تواند نمونه گیری‌ها را به صورت آنلاین در اختیار آن‌ها قرار دهد و این موضوع آب‌رسانی پسآب تصفیه‌خانه‌ها به مزارع کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->